Woroncow i handmade...

11:57:00

Krym to przepiękne miejsce w niezwykle bujnej egzotycznej roślinności, zachwycającym krajobrazie, wspaniałym klimacie, soczystych owocach, różnorodnych winach i zabytkach znanych i mniej znanych....My koncentrujemy się głównie na zabytkach, ale trudno byłoby nie zachwycać się całą resztą:)

Pałac Woroncowych w Ałupce jest miejscem obleganym przez turystów - w drodze do kas mijamy grupy wycieczkowe z całej Europy, a także pionierów z obozu Artek, który znam z dawnej "czytanki" zamieszczonej w podręczniku języka rosyjskiego w podstawówce (!). Niestety, rosyjski w tamtych czasach nie był moją mocną stroną - nauczyłam się języka dopiero w Rydze po wielu latach od zakończenia edukacji w szkole.
        M. Woroncow wiele lat spędził w Anglii, dlatego zaprojektowanie siedziby rodowej zlecił architektowi - Edwardowi Blore, który nieco później zasłynie również jako architekt pałacu Buckingham. Pałac zdumiewa różnorodnością stylów, które płynnie przenikają się, tworząc ciekawą i oryginalną bryłę architektoniczną.
Fasada północna utrzymana jest w stylu neogotyku angielskiego. Można tu wspomnieć o stylu Tudorów, ale nie wiem, czy ktoś byłby zainteresowany aż takimi szczegółami architektoniczno-stylistycznymi.

Od strony zachodniej pałac przypomina szkocki zamek z czasów średniowiecza rodem z powieści Waltera Scotta, dla którego E. Blore również pracował:)

Natomiast strona południowa wychodząca na morze zdumiewa nawiązaniami do budowli hinduskich i mauretańskich.
Imponujące są schody schodzące na taras widokowy, skąd rozciąga się kojący widok na park i przede wszystkim bezkres turkusowo-niebieskiego morza...
 Schody zdobią marmurowe lwy wyrzeźbione przez Włocha G. Bonnaniego. Ten lew zasługuje na uwagę, bo jest to oryginał, o czym informuje tabliczka obok rzeźby:)

Wnętrza pałacu zwiedzamy w towarzystwie przewodniczki, która zasypuje nas takim mnóstwem informacji, że nie nadążamy z tłumaczeniem dziecku. Pani słysząc, że tłumaczymy  na język polski, opowiada historię rodu Woroncowych - o małżeństwie Michaiła z Elżbietą Branicką, córką hetmana Ksawerego Branickiego uznanego za jednego z największych zdrajców Polski, ale tego pani nie mówi....Raczej stara się podkreślić związek Woroncowych z jednym z najznamienitszych rodów magnackich w Polsce.
Pałac liczy 150 komnat, w których znajduje się olbrzymia ilość zabytków z różnych epok. Mijamy buduar pani domu w stylu chińskim,  salę jadalną w stylu mauretańskim, bibliotekę w stylu staroangielskim...Docieramy do Błękitnego Salonu, który zauroczył nas od pierwszego wejrzenia.

Cudowny odcień nieco wyblakłej ultramaryny zdobi 25 tysięcy ręcznie robionych białych kwiatów jedynych w swoim rodzaju, oryginalnych i niepowtarzalnych - prawdziwy handmade:)

Zachwyca wystrój wnętrz, oddający klimaty z epoki. Zastanawialiśmy się kto wyprodukował te kwiatki - rosyjscy chłopi  czy włoscy rzemieślnicy, bo i jedni i drudzy zatrudnieni byli przy budowie i ozdabianiu pałacu marmurami i diabazem - lokalną magmową skałą pochodzenia wulkanicznego. Opuszczamy salon i odpoczywamy w Ogrodzie Zimowym pełnym interesujących roślin i rzeźb.  Dopiero po chwili uświadamiamy sobie, że dziecię siedzi przy popiersiu Katarzyny Wielkiej... Dobrze, że ruszamy na dalsze zwiedzanie:)
Wychodzimy na zewnątrz - pani szczegółowo omawia południową fasadę w stylu mauretańskim i hinduskim. Tłumaczy tajemniczą arabską inskrypcję powtórzoną wielokrotnie "nie ma boga prócz Allaha". Opowiada ciekawostki o tym, iż główny architekt nigdy nie był na Krymie, a jednak na podstawie opisów krajobrazów i szkiców widocznego w oddali szczytu Aj-Petri umiejętnie wkomponował wieże pałacu w górski masyw na północy.
Mamy do zwiedzenia jeszcze park zaprojektowany przez Niemca Karla Kiebacha. Park ma 40 ha powierzchni, więc darujemy sobie zwiedzanie na własnych nogach i decydujemy się na wycieczkę objazdową. Pilot opowiada o bujnej i egzotycznej roślinności, wskazuje cyprysy, pinie, dąb korkowy, drzewa oliwne i laurowe. A wszystko to kwitnie, mieni się barwami i różnymi odcieniami zieleni, gdzieniegdzie połyskują jeziorka, szemrzą sztuczne wodospady, cieszą oko malownicze ruiny głazów itd...
Park utrzymany jest w stylu krajobrazowym modnym w XIX wieku. Tu można dyskutować, na ile jest to park angielski, a na ile krajobrazowy, ale taką dyskusję pozostawiam fachowcom:)
         I na koniec dwie ciekawostki związane z tym miejscem.
W Ałupce zakwaterowano delegację brytyjską w czasie konferencji jałtańskiej (1945) z Winstonem Churchillem na czele. Ponoć Churchill miał powiedzieć "Czuję się tu jak w starej Anglii" i wcale się tym słowom nie dziwię... Druga ciekawostka dotyczy ekranizacji "Podróży Pana Kleksa" - pałac Woroncowa zmienił się w pałac króla Bajdocji:) Pamięta ktoś ten film?

Następny etap naszej podróży to Aj-Petri - szczyt, z którego rozciąga się zachwycająca panorama Jałty i innych nadmorskich miejscowości leżących u podnóża masywu górskiego.